Skal du i gang med at lave din første hjemmeside?

Skal du til at lave din første hjemmeside? Der er tre aspekter, som du skal fokusere på, når du bygger din nye hjemmeside op.

Design

Det første er design. Hvorfor er design vigtigt, hvis man har et godt produkt? For det første, fordi et godt design indebærer et brugervenligt system. For det andet, fordi dine potentielle kunder vil dømme dig og dit firma på baggrund af hjemmesidens æstetiske udtryk!

En hjemmeside, der er dårligt designet, viser ingen velvilje online. Hvis de ikke engang tager sig selv seriøst, hvordan ved du så, at de tager dig seriøst? Og hvis de ikke engang gider at gøre det nemt for dig, gider du så overhovedet handle med dem? Det er ikke urealistisk, at det er sådanne konklusioner, der drages. Folk har generelt mindre tålmodighed online, så lad vær med at sætte den på prøve!

Et grimt design bidrager til disse tanker og kan gøre dem værre. Det udviser initiativmangel og ligegladhed.

Vigtigheden af dette varierer naturligvis alt efter, hvad dit firma handler om. Hvis I fx hjælper folk med indretning, fremstår I meget utroværdigt, hvis æstetikken ikke spiller på jeres hjemmeside. Det er måske mere ligegyldigt, hvis du ejer et kranfirma. Omvendt kan man sige, at det aldrig skader at have en pæn hjemmeside, og du aldrig ved, hvor meget dine kunder sætter pris på det.

Så hvis du skal give dig selv de bedste forudsætninger for flest kunder, så skal designet på din hjemmeside spille!

 

Tekstforfatning

Det næste aspekt af hjemmesideopbygning, der skal fange din opmærksomhed, er tekstforfatningen. Det er vigtigt, at dit sprog er let at forstå, men samtidig informationsrigt. Dine kunder skal både forstå, hvad du skriver, men også bliver forsynet med tilstrækkelig information.

Derudover må du fokusere på at holde dit sprog spændende og kreativt nok til, at man har lyst til at læse, hvad du skriver. Det nytter ikke noget, at dit sprog er gråt og kedeligt. Det er en god idé at overveje, hvilken tone I ønsker at have på jeres hjemmeside. Vil I fx gerne fremstå sjove, venlige eller rent professionelle? Det kreative sprog passer til alle varianter!

Det gode sprog er dog ikke tilstrækkeligt, for at din tekst er rar at læse. Det kræver også, at du har styr på din grammatik. At du sætter dine kommaer korrekt, og din tegnsætning er opdateret. Det kan give et rodet og useriøst indtryk, hvis din tekst er fuld af stave- og kommafejl, og du ved aldrig, hvor skarpe dine kunder vil være til at gennemskue dette. Så helgarder dig!

SEO

“SEO” er en forkortelse af det engelske ord for søgemaskineoptimering, nemlig “search engine optimization”. SEO er det, der hjælper dig længere frem på Google. Faktisk er det sandsynligt, at 9 ud af 10 aldrig kommer forbi din hjemmeside, hvis den er placeret på side to på Google.

Det er ligegyldigt at dit sprog og design er perfekt, hvis ingen ser din hjemmeside. Nok kan du selv sidde og beundre den – det giver dig bare ingen omsætning.

Hvis du vil øge din omsætning, må du altså sætte dig ind i SEO. SEO er dog et lettere avanceret redskab, så det kan være, at du skal have lidt professionel assistance til din nye hjemmeside, hvis du vil være sikker på et succesfuld SEO-forløb, eller har brug for hjælp for de andre fronter.